Önemli olan KARARLILIK!

Merhaba, uzun zaman sonra yine aranızdayım. Her zamanki gibi yoğun bir dönemden geçiyorum. Okuluydu stajıydı işiydi finalleriydi projeleriydi vs vs çok tempolu bir şekilde akıp gidiyor zaman. Bende bu süreçte yazmaya vakit bulamadım. Hoş aslında insan isteyince kendine vakit yaratmıyor değil ama üşenmişim demekki yeterinde istememişim. İşte bu süreç içerisinde bir de hayatıma yeniden sağlıklı beslenmeyi soktum. Yeniden diyorum çünkü bundan üç yıl önce de kısa bir süreliğine denemiş ve değişimi farketmeme rağmen kendimi durduramayıp yine kendimi abur cubura, çikolatalara, fast foodlara vermiştim. Şöyle ki aslında hayat düzeniniz kilonuzla çok bağlantılı. Ben haftaiçlerini yurtta haftasonlarını ailemin yanında geçirdiğim için bu beslenme şeysi bana biraz zor geliyordu. E yurtta hazır, sürekli dışardan yiyordum veya hiç yemiyordum abur cuburla geçiştiriyordum. Eve gidiyordum bütün hafta ben yokken yemekler boğazından geçmemiş olan ailem sayesinde bir de hafta sonu tıka basa doluyordum. Ve bir yerde dur deme vakti gelmişti. Şimdi size neler yaptığımı, nasıl kilo verdiğimi, vücudumdaki değişiklikleri, hayatımdaki değişiklikleri, buna nasıl karar verdiğimi, neden pes etmediğimi anlatmak istiyorum.

Öncelikle bütün bu bahsettiklerim arasında en önemlisi karar aşaması. Şunu bi öğrenin siz istemedikçe olmuyor arkadaşım. Çevrenizden biri diyorsa biraz kilomu aldın diye sadece moral bozuyor daha çok yemene sebep oluyor. Önce kendini mutlu ediceksin, kendini seviceksin. Ben nasıl karar verdim söyliyim, aslında öyle aman aman çok kilom yoktu 100 kilo değildim ama 6-7 kilo fazlam vardı. Ki bu kilo benim için çok fazla çünkü çok zor kilo veren bir bünyem var. Ve bu fazlalık yağ olarak depolandığı için olduğunuzdan daha kilolu ve kötü bir görünümde oluyorsunuz. Alışverişe gittiğimde, aynaya baktığımda istediğim “ben” bu değildi. Denediğim kıyafetleri kendime yakıştıramıyordum. Sırf bu yüzden mağazadan elim boş çıkıyordum moralim çok bozuluyordu. Ciddi anlamda artık moralim çok bozulmaya başlamıştı. Ağlamak istiyordum kendimi öyle gördükçe. Ve sürekli de zayıflamaya çalışıp başaramadığım için yapamıycağımı düşünüyordum. Çünkü gerçekten sürekli zayıflamaya çalışıyordum. Doğru düzgün beslenmiyordum yemiyordum, ya da tek tip hızlı sonuç almak istediğim sağlıksız diyetler yapıyordum ve sonuç gerçekten acımasızdı. Ve sonra dedimki “Kendine gel, ve bu sefer başar”. Bunu demek kolaydı çünkü kendimi kandırmadan başarıya giden yolu biliyordum. Ama önümde uzun bir yol vardı. Ve başlamayı ne kadar ertelersem o kadar daha uzun olucaktı. Anlıyabileceğiniz üzere 1. Önemli kural neden başladığını ne istediğini bilip karar vermek. 

Aldığım karardan sonra randevu alıp diyetisyene gittim. Arkadaşlar öyle pahalı hastanelere sağlık merkezlerine gidip diyetisyenlere tonlarca para vermenize gerek yok. Hatta benim diyetisyene de gitmeme gerek yoktu. Nasıl beslenilmesi gerektiğini biliyordum. Çünkü 3 yıl önce kadar kısa bir süreliğine bir diyetisyenle beraber çalışmıştım. O zaman gittiğim özel bir diyetisyendi. Şuan ise devlet hastanesinin bir diyetisyenine gidiyorum. Sonuç olarak şunu söyleyebilirim ki genel olarak beslenme şekli aynı sadece ufak tefek değişiklikler oluyor ve bu değişimleri siz kendiniz de beslenme listenize uygulayabilirsiniz. Benim ihtiyacım olan şey bir diyetisyenden çok düzenli zamanlarda benim kilo kontrolümü yapıcak ve aa şu gün randevum var diyip kendimi kontrol altına alabileceğim biriydi. Neyse çok dağıttım diyetisyenden randevuyu aldım gittim ölçümlerim yapıldı. Doktora da bahsettim sürekli saçma diyetler yaptığımı, metabolizmam şaşmıştı resmen dengem bozulmuştu. İlk önce o dengeyi sağlamalıydım. Zaten çok kilom olmadığı için diyetisyen kilo vermemin biraz yavaş olabiliceğini ama bunun benim moralimi bozmayıp devam etmem gerektiğini söyledi. Yavaş kilo vericeğimi bi başkasından duymak beni üzüceği yerde rahatlatmıştı. Çünkü doğru düzgün yaptığım halde çok az vermek beni benden alıyordu bırakmak istiyordum. 

Bu sadece bir diyet programı değil arkadaşlar hayatınızın düzene girmesi gerekiyor. Uykunuzun, hareketliliğinizin, su içmenizin, yediklerinizin, kısaca herşeyin.. Beslenme listemden kısaca bahsedeyim genel olarak her diyetisyenin ufak değişikliklerle ama benzer düzende sağladığı şey bu zaten. İlk olarak uyandığımda 1 veya 2 bardak ılık su içiyorum. Daha sonra kahvaltıda beyaz peynir, 5 adet zeytin, domates, salatalık, biber, roka vs ne sebze istersem sınırsız, 2 dilim tam tahıllı ekmek ve beraberinde çay veya yeşil çay şekersiz. Mesela zeytin yemek istemediğim zamanlarda onun yerine 2adet ceviz tam tahıllı ekmek yerine tam buğday ekmeği veya yarım simit tüketebiliyordum. Buna ek olarak haftada iki günde yumurta yiyordum. Mümkün olduğunca her sabah erken uyanıp kahvaltımı erkenden yapmaya çalışıyordum. Az uyumakta çok uyumakta kilo yapıyor dengeyi bulmak lazım. Biliyorum zor, benim için daha zordu. Her gün okula git işe git sadece bi günün var uyuycaksın ondada erken kalkıyordum. Ama kalkıyordum yani hırs yapmıştım. Kahvaltıdan sonra, öğle yemeğinden önce bir ara öğün yapıyordum. Ara öğünlerimde, meyve, süt, yarım paket form, beyaz leblebi, fındık, ceviz, kuru meyveler, ayran, yoğurt, hurma vs vs aklıma gelmeyen bir sürü seçenek var değişik değişik yiyordum ama ölçüleri kaçırmamak lazım. Daha sonra öğle yemeğinde yine bir dilim tam tahıllı ekmek ya da bir kase çorba yoğurt+sebze yemeği ya da yoğurt+sebze yemeği yerine salata+et ya da baklagil yiyordum bu seçeneklerimden birini öğlen diğerini ise akşam yemeğim yapıyordum. Yapıyordum derken hala yapıyorum şimdi bırakmış gibi olmayayım 🙂 yine bunları da istediğiniz gibi çeşitlendirin. Sebze yerine bir sürü yiyebileceğiniz yemek var aynı şekilde et yerine tavuk balık.. bunları kendiniz açabilirsiniz ben öyle örnek olsun diye söylüyorum çeşitlendirmeleri siz yapın. Yine öğle ve akşam yemeği arasında bir ara öğün ve akşamdan 2 saat sonra da bir ara öğün yapıyordum. Toplamda 3 ana 3 ara 6 öğün yiyordum. 

Bir diğeri yani 2. önemli şey olarakta beslenme düzenini oturttuktan sonra 3. şeyi söylüyorum. “SU İÇİN”. Sadece su içerek bile belli bir miktar daha fazla kalori yakımı sağlamış oluyorsunuz. Bir çok insandan çok su içemiyorum su içmeyi unutuyorum gibi şeyler duyuyorum. Çok şükür benim bu konuda hiç şikayetim olmadı çünkü zaten su içmeyi seven biriydim. Sadece biraz daha fazlasının bana dokunucağını sanmıyordum.

Biliyorum böyle söyleyince kolay herşey ama uygulamaya geçince zor. Özellikle yeme kısımları. Ben çantamda sürekli yiyicek birşeylerle dolaşıyordum. Yani bana artık diyet mi yapıyorsun belli değil benden çok yiyorsun diyorlardı. Yeme saatleriniz uymuyor, arkadaşlarınızla dışarı çıkıyorsunuz bir kereden bişey olmaz bi gün yiceksin diyorlar. Sürekli uzatılan çikolataları bisküvileri geri çevirmeniz gerekiyor, doğum günleri, özel günler vs vs pastalar börekler. HAYIR demesini öğrenmelisiniz.

Bir de hayatınıza sporu katmalısınız.  Katamıyor musunuz o zaman en azından yürüyün. Ben öyle yaptım bir de spora ayırabilecek 45 dakikam bile yoktu. Bol bol yürüdüm. Sırf ara öğünüm için okuldan yurda geri dönüp bi sonraki ders için yine geri gittim ufak şeyleri bahane edip yine yürüdüm. En az 10 bin adım. Zaten görüceksiniz bu normal bir günde olmaya başlıyor bir süre sonra hatta daha fazlasını yapıyorsunuz. Daha sonra artırdım tabi. 

İlk ayım çok güzel geçti. Hiç bozmadım. Kardesimin doğum günüydü bir çatal bile yemedim pastadan. İradem ciddi anlamda kuvvetliydi. Herşeyi birebir yaptım hatta kilo da verdim farkedilmeye başlanmıştı bile. Zaten hemen hissediyorsunuz göbeğiniz dümdüz oluyor pantolonlarınızın beli bollaşıyor suratınız bile küçülüyor. Böyle yapılan bir diyette en az 4 kilo falan vermiş olmam gerekirdi. Diyetisyene gidip ilk vurgunumu yiyiceğimi biliyordum çünkü o kadar verememişimdir diyordum. Gittim ve sonuç gerçekten o kadar verememiştim 🙂 1.900 sadece. Ya sen o kadar dikkat et sadece bu kadar ver iyi mi 🙁 insanın bi içi burkulmuyor değil. Ama iyi haber yağdan gitmişti yani küçümsemeyin hiç ortalama 7 tane sana yağını vücudunuzdan attığınızı düşünün. İyi bir motive kaynağı bence. 

Sonra devam ettim yine bu sefer değişimlerimi daha fazla yapabileceğimi söyledi doktor hatta bitter çikolata falanda yiyebiliyordum ara öğünlerimde, haftada bir gün bir öğünde istediğim bir şey serbest. Bu ödüller güzel oluyor insanın vicdanı rahat etmiyor ama yine de mutlu ediyor yani 🙂 böyle böyle 3 ay gibi bir sürede 5.200 verdim. Aslında çok az yani millet 40-50 kilolar veriyor ama bu benim için ideal bir rakamdı. Şuan yine devam ediyorum ramazan dolayısıyla bir ay ara vermiştim. Bu benim şahsi kararımdı. Ve bundan sonra kilo vermek amaçlı olmasa bile bu düzende devam etmek istiyorum. Çünkü böyle beslendiğinizde sağlığınızı yeniden kazanıyorsunuz. Etraftakilere aldırmayın. Banada sürekli diyor ananem babannem diyet yapma direncin düşer hastalanırsın vs diye. Söyleyin onlara diyet değil bu sağlıklı beslenme. Herşey yoluna girdiği için vücudunuz da ideal kilosuna gidiyor otomatik olarak. 

Unutmadan gün içinde şekersiz çay, kahve, yeşilçay vs serbestti. Hatta yağ yakımınızı artırır yeşilçay içerseniz daha güzel olur. Şimdi diyeceğim o ki. Diyetisyene gitmenize gerek yok ama giderseniz güzel olur yani her ay kontrolünüzü kilo kaybınızı görmüş olursunuz. Bunun yerine spor salonu vs de olabilir. Hem sporunuzu yapmış olursunuz. Hem eğitmenler eşliğinde daha kolaylaşabilir yönlendirilmeniz. Benim sürecim bu şekildeydi. Sizinde fazla kilolarınız varsa 3,5,10 demeyin karar verin ve başlayın. Hem bir kere diyeti bozunca da hemen battı balık yan gider diyip bırakmayın. Unutmayın o kiloları bir anda almadığınız gibi bir anda veremezsiniz. Sabırlı olun, iradeli olun, güçlü olun. Ben ilk aydan sonra daha normal davrandım hayata. Mesela doğum günlerinde çok çok ince bir dilim pasta yiyebilirsiniz her zaman olmuyor. Ve aynı kiloyu verdim biraz daha fazla yürüdüm daha fazla su içtim. Bir şekilde dengeleyin yeter. İnstagramdan sizin gibi kilo vermeye çalışan bloggerları takip edebilirsiniz bazen güzel motive edici bilgiler paylaşıyorlar ben seviyorum. Son sözüm olarak kendinizi sevin. Hiç bir şey sizin mutluluğunuzdan önemli değil. Umarım sizde başarırsınız 🙂

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir